سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مصاحبه ای کاملا موسیقیلیی با حامد بهداد_بخش3 (یکشنبه 87/6/17 ساعت 2:38 عصر)

19-یعنی بخش تماشاگر را بگذار کنار, از حاصل موسیقیایی اش راضی ای؟

از حاصل خودم شاید راضی نباشم. چون می دانم که من در تکنیک خواندن, مسامل اشتباهاتی_حتی فاحش_ داشته ام. ولی اگر کمکی به بچه ها کرده باشم خوشحالم. اگر هم نه, نمی دانم باید چه بگویم.

 

20-احتمال ادامه پیدا کردن این کار؟

زیاد است. فکر می کنم می خواهم با این گروه همکاری داشته باشم. شاید 3-2 تا قطعه دیگر را اگر خواستند, برایشان خواندم.

 

21-آلبوم چطور؟

آلبوم اگر خودشان خواستند بدهند, ولی من در آلبوم هیچ مشارکتی نخواهم داشت و در آلبوم هرگز نخواهم خواند. این یکی دو قطعه ای هم که ضبط شده, هدیه من به گروه. ولی راستش خجالت می کشم که در آلبوم هم بخوانم.

 

22-اتفاقا یک حسن ماجرا این است که می توانی مثال نقضی باشی برای ناخواننده هایی که خواندند و هیچکدام موفق نشدند. چون اتفاقا وقتی می رود در آلبوم مردم می شنوند وگرنه تماشاچی کنسرت که نهایتا 6-5 هزار نفر است.

بهتر است که اگر قرار است که شنیده شود, برود در آ?بوم های تصویری با صدابرداری خوب. ولی اینکه در استدیو بخوانم نه, نه, نه, نه, نه!

 

23-خب کمی هم از علایق موسیقیایی ات بگو! اینهایی که گفتی همه  ایرانی بودند, غیر ایرانی ها چی؟

جز بلوز خیلی دوست دارم. جانی لی هوکر, بی بی کینگ, باب دیلن (البته باب دیلن کانتری است). اریک کلپتون ماجرای پینک کلوید از سرم نمی رود, کمل, جیم موریسون, کویین, یک زمانی الویس را خیلی دوست داشتم, مایکل را, مایکل واقعا به نظرم آرتیست است. مارک نافلر را خیلی دوست دارم. موسیقی های عربی را شنیده ام. گاهی اوقات ریدیو هد گوش می کنم, خیلی کم... جز بلوز, جز بلوز, جز بلوز, موسیقی ناب و درجه یک. یا موسیقی تاجیکستان, عالیم قاسم اف را خیلی دوست داشتم. موسیقی قوالی پاکستان را دوست دارم. همین طور موسیقی هندوستان را. منظورم فیلم های بالیوود نیست, موسیقی سنتی شان را می گویم.

کلاسیک هم که جای خودش را دارد و باخ و بتهوون و موتسارت و شوپن هم به قوت خودش باقی است و لازمه کارمان است. موقع تمرین تئاتر یا مدیتیشن, زیاد کلاسیک گوش می کنیم تا گوشمان تربیت شود.

 

24-از موسیقی های نواحی غیر از خراسان, چیز دیگری را هم دنبال کرده ای؟

مثلا موسیقی بلوچستان را شنیده ام, ولی ارتباط برقرار نکرده ام. شاید موسیقی که خیلی با آن راحت بودم موسیقی جنوب بوده است. به خاطر شعف و سروری که در آن هست.

 

25-عزایشان هم عالی است.

عزایشان هم خوب است. آن سنج و دمامی که می زنند, نوع سینه زنی شان, نوع رقصیدنشان, نوع کل کشیدن و هلهله کردنشان, درجه یک است.

 

26-شروه ها و یزله ها.

آره, یزله. با آنها من خیلی نزدیکم. با نی انبان.

 

 

27-من هر چه صبر کردم سیما بینا را نگفتی.

به به , به به, خب معلوم است. پریسا, بینا, عثمان, استاد یگانه و ... موسیقی خراباتی و موسیقی کوچه پس کوچه های تهران را هم خیلی دوست دارم. مثلا حسن شهرستانی یا یک بخش از موسیقی زورخانه.

 

28-و نظرت در باره محسن نامجو؟

محسن نامجو یک تجربه شخصی دارد می کند و من چون خودم خراسونی هستم کارش برایم جالب نیست. ولی شنیدم که خیلی ها باهاش ارتباط برقرار کرده اند.

29-یک چیزی که اصلا صحبتش را نکردیم, موسیقی سنتی این 30 سال اخیر و پس از انقلاب بود. نهایتا کسانی که از موسیقی سنتی نام بردی مال قبل از انقلاب بودند. این موسیقی را گوش می کنی اصلا؟

نه, واقعیتش این است که خیلی نمی توانم ارتیاط برقرار کنم. مگر یخشی از کارهای حسین علیزاده و آقای شجریان (به همراه لطفی و علیزاده). مثلا ((نی نوا))ی علیزاده درجه یک است. البته اگر بتوانیم آن را سنتی بدانیم. چون آن هم خودش از یم مدرنیته ای برخوردار است. من یکی از کاهایی که از آقای شجریان دوست دارم, کار ماهور ایشان است :"خوش است خلوت اگر یار, یار من باشد\ نه من بسوزم و او شمع انجمن باشد" از آلبوم ((سرو چمان)) با پیر نیاکان. ولی از لحن نوحه خوانی که ته این مدل خواندن هاست خوشم نمی آید.

کسان دیگری هم هستند که یاد من بیندازید؟

 

30-کیهان کلهر.

آره. او خیلی اوستاست! کمانچه دیگر؟ او را دوست دارم. به خصوص همان کنسرت "]همنوا با[ بم" را. صدای خود همایون شجریان را هم دوست دارم. من شاید ارتباطم با موسیقی واقعی سرزمینم قطع شده.

 

31-موسیقی واقعی سرزمینت را آن سنتیه می دانی یا مقامیه؟

موسیقی نواحی را می دانم. آن منقبت خوانی ها, مداحی ها, ذکر ائمه(ع) و خداوند, مراسم زار در جنوب, آن چیزی که در وجود یک بخشی متجلی می شود, آن دو تار من اینها را ترجیح می دهم.

 

32-دستگاه ها را که نمی شناسی, نه؟

تا یک حدی می توانم بفهمم این که خوانده شده در ماهور بود, یا همایون, یا راست پنجگاه, یا شور و نزدیک به آن دشتی و ابوعطا و... ولی اینکه در کدام گوشه است را نه, نمی دانم.

 

33-و سوال آخر درباره این موسیقی های تلفیقی...

بدم نمی آید. برای اینکه موسیقی ما را جهانی کند, بهتر است. در این 10 سال اخیر تجربه های زیادی شده که من هم گوش می کنم. به هر حال باید مواظب باشیم که چه موسیقی را به چه عنوانی به خورد مردم می دهیم.

 

خب اینم آخریش.

نماز روزه هاتون قبول. امیدوارم خوشتون بیاد.





 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 17 بازدید
    بازدید دیروز: 4
    کل بازدیدها: 14946 بازدید
  • درباره من

  • سینما و موسیقی
    مژده فراهانی
    این وبلاگ سعی می کند آخرین اخبار هنرمندان سینما و موسیقی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد.
  • مطالب بایگانی شده
  • اشتراک در خبرنامه
  •  
  • لینک دوستان من
  •